KA
Terminal №2

The decision to expand Mestia Airport and add a new passenger terminal in response to the growing interest in Svaneti is a significant step toward supporting the region's tourism industry. Svaneti's natural beauty, cultural heritage, and unique architecture have long been a draw for both local and international visitors, and enhancing the airport infrastructure will make it even more accessible to travelers.

The competition held by the Association of Airports of Georgia, with NS Studio participating, indicates a commitment to ensuring that the expansion project aligns with the region's identity and values. NS Studio's project proposal suggests a focus on creating a passenger terminal that not only meets the practical needs of travelers but also integrates seamlessly with the surrounding landscape and architectural heritage of Svaneti.

The first terminal of Mestia Airport was opened in 2010, and the new project terminal will be located just a few meters away from the Jurgen Meyer building.

According to the project assignment, the new terminal is mainly designed to serve domestic flights and receive 100 passengers at a time. The building includes all the basic functional elements necessary for the efficient operation of a small airport.

The architectural design of the new passenger terminal at Mestia Airport, inspired by the nature and cultural heritage of Svaneti, reflects a deep understanding and appreciation of the region's essence. The harsh, snowy terrain and the resilient way of life adapted to it are fundamental aspects of Svaneti's nature. These characteristics, intertwined with the rich cultural heritage of the region, have profoundly influenced the design of the building.

The choice to draw inspiration from Svan cultural associations highlights a commitment to preserving and celebrating local identity and traditions. The resulting architectural form, characterized by its strict, rough, and archaic simplicity, embodies the resilience and endurance of the Svan people in the face of challenging conditions.

At the same time, the design's refined proportions and complex geometry pay homage to the intricacy and sophistication of Svaneti's cultural products. By blending these elements, the new passenger terminal not only serves its practical function but also becomes a symbolic representation of Svaneti's unique spirit and character.

It was decided to use local schist stone as the main cladding material for the terminal. Schist stone is distinguished by its durability, high resistance to difficult natural conditions and aesthetics.

Apart from the fact that the said building fully meets all the requirements for the operation of the airport, it can be used for different functions as needed.

სვანეთი, თავისი ბუნებით, კულტურული მემკვიდრეობით და არქიტექტურით ყოველთვის წარმოადგენდა საქართველოს გამორჩეულ მხარეს. ადგილობრივ ტურისტთა ნაკადის და საერთაშორისო ვიზიტორების ინტერესის ზრდის გამო სვანეთში, მესტიის არსებული აეროპორტის გაფართოება და ახალი სამგზავრო ტერმინალის დამატება იგეგმება. სწორედ ამიტომ, საქართველოს აეროპორტების გაერთიანების მიერ ჩატარდა კონკურსი, სადაც NS Studio-მ მიიღო მონაწილეობა.

 

მესტიის აეროპორტის პირველი ტერმინალი 2010 წელს გაიხსნა,  ახალი საპროექტო ტერმინალი კი იურგენ მეიერის შენობისგან სწორედ რამდენიმე მეტრის მოშორებით განლაგდება.

 

საპროექტო დავალების მიხედვით ახალი ტერმინალი ძირითადად გათვლილია შიდა რეისების მომსახურებაზე და ერთდროულად 100 მგზავრის მისაღებად. შენეობა მოიცავს ყველა იმ ძირითად ფუნქციურ ელემენტს, რაც მცირე აეროპორტის ეფექტური ოპერირებისთვისაა აუცილებელი.

შენობის არქიტექტურული ფორმა შთაგონოებულია სვანეთთან ასოცირებული ორი უმთავრესი სიმბოლოსგან. ესენია: სვანეთის ბუნება და მისი კულტურული მემკვიდრეობა. სვანეთის ბუნება თავის მხრივ გაიგივებულია მკაცრ, თოვლიან, რთულ რელიეფზე ადაპტირებულ ცხოვრების წესთან, რამაც ბუნებრივად განსაზღვრა ადგილობრივი ხასიათის და ჩვებების თვისებურებები. ამასთან, სვანეთი უნიკალურია თავისი ფასდაუდებელი კულტურული ნაწარმით, რომელზეც სიღრმისეულადაა აღბეჭდილი ადგილობრივი ყოფა. სწორედ სვანური კულტურული ასოციაციები დაედო საფუძვლად შენობის ფორმის გამოკვეთას, ამრიგად, მივიღეთ არქიტექტურული ენით მკაცრი, უხეში, არქაული, მარტივი ფორმა, რომელიც ამავდროულად გამოირჩევა დახვეწილი პროპორციებით და რთული გეომეტრიით.

 

ტერმინალისთვის ძირითად საფასადე მასალად გადაწყდა ადგილობრივი ფიქალის ქვის გამოყენება. ფიქლის ქვა გამოირჩევა თავისი გამძლეობით,  რთული ბუნებრივი პირობების მიმართ მაღალი მდგრადობით და ესთეტიურობით.

გარადა იმისა, რომ აღნიშნული შენობა სრულად აკმაყოფილებს აეროპორტის ფუნქციონირებისთვის საჭირო ყველა მოთხოვნას, საჭიროებისამებრ კი შესაძლებელია გამოყენებულ იქნას განსხვავებული ფუნქციითაც.

Our service Architecture · Interior design
Year 2024
Location Mestia, Svaneti
Area 950 მ²
Project status Contest proposal
Project team Luka Chaganava, Levan Dzegvelashvili, Ucha Zghudadze
01 02
Our service Architecture · Interior design
Year 2024
Location Mestia, Svaneti
Area 950 მ²
Project status Contest proposal
Project team Luka Chaganava, Levan Dzegvelashvili, Ucha Zghudadze